Alkofakta

Popíjení je náš národní sport.

Průměrný Čech vybžunkne za rok
14.4 l čistého lihu. Víc zvládnou jen v Litvě a Moldavsku.

Společenské náklady nadměrného pití se odhadují na
56 mld. Kč ročně

Za hranou rizikového pití se u nás pohybuje přes
1 000 000 lidí.

To je zhruba každý 7. dospělák, kterého potkáš na ulici, v baru, nebo v tramvaji.

Chci si o tom počíst

„Ovládáme my alkohol nebo alkohol ovládá nás?″

FAQ pro sušiče

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o Sucháči a báli jste se zeptat.
📒 Co je to Sucháč?

Suchej únor je příležitost pro většinu z nás. Dát si odstup od alkoholu (ale stále více i od dalších libůstek) a zjistit, zdali my ovládáme je, nebo ony nás. Během měsíce na suchu otestuješ sebe, svoje okolí a připomeneš si, co všechno můžeme i bez Alkoholu. Suchej únor je životní styl. Je to jistota, že víš, kdo koho tady ovládá. 

Můžeme ti slíbit, že nastartovat změnu nebylo nikdy lehčí než v únoru. Přijmi výzvu a inspiruj lidi kolem sebe. Společně můžeme pohnout národem, co pije přes čáru!

Letos Sucháč nově pořádá neziskovka Suchej únor, z.ú., přebírající štafetu od Ligy otevřených mužů, která se kampaní před 9 lety přišla.

Co můžu říkat lidem, kteří Sucháč nechápou?

Inspiruj je! Vysvětli jim svoje důvody, proč sušíš. Řekni jim, na co se v únoru těšíš, čeho se s radostí vzdáváš a proč ti to celý dává smysl.

Jak a proč se mám registrovat?

Registrací přijímáš svoji osobní výzvu, podporuješ šíření myšlenek Suchýho února a taky pomáháš těm, co to maj s alkoholem na hraně. Registrovat se můžeš na www.suchejunor.cz a je to úplně bezbolestný. Vybírat můžeš ze třech variant -základní, s jednou sladkou knižní specialitkou a nebo bez knihy, zato se spoustou lásky k Sucháči.

Mám nepít a ještě za to platit?

K ničemu tě nenutíme! Sušit můžeš i bez registrace, to je jasné, a nejlíp to půjde ve skupině na Facebooku.

Registrací ale podpoříš sebe i nás. Asi chápeš, že sušit v Česku není jednoduché. Alkohol je všude s námi a už jsme zapomněli jaké je to bez něj. Když se zaregistruješ, vyzbrojíme tě informacemi, čtením na celý únor a staneš se součástí komunity, která tě vždy podpoří. Svou registrací navíc podpoříš osvětovou kampaň a další aktivity nově vzniklé neziskovky Suchej únor v průběhu roku!

Má jeden měsíc vůbec nějaký efekt?

Jasná věc! Každý den, kdy se lépe staráš o svůj život, se počítá. V průběhu Sucháče shodíš pár kilo, nastartuješ revoluci ve vztahu nebo začneš lépe spát. Možná se nestane nic z toho a ty si odneseš změnu ve své hlavě. Je to na tobě. Měsíc je doba akorát tak dlouhá na to, aby si mohl(a) nastartovat změnu - pořádnou a trvalou, podle tvé chuti. Skoro 60 % účastníků po únorové zkušenosti zmírní v pití.

Mám držet Suchej únor, když stejně nepiju?

Rozhodně ano! Jde o vyjádření postoje - že víš, jak je důležité mít to ve svých rukou. Ukaž ostatním proč má smysl sušit, podpoř je, sdílej Suchej únor kudy chodíš. Nikdy nevíš komu tím můžeš změnit život.

Jak zvládnout měsíc na suchu a co dělat když to nedávám?
Co mám dělat, když to bez alka nemůžu vydržet?

Změň prostředí i myšlení. Místo hospody se s kamarády potkej v čajovně nebo třeba venku. A začni tím, že o svém rozhodnutí sušit informuješ právě své okolí. Nemusí jít o velkolepé prohlášení, že už nikdy ani kapku, ani o přísahu podepsanou tvou 100% bezalkoholní krví. Stačí vážně míněné sdělení, že to prostě zkoušíš a chceš v tom podpořit.

Zaměstnej se. Zkus trochu silou přetáhnout pozornost od plechovky nebo lahvinky na svoji stranu. Najdi něco, co ti dělá minimálně stejně takovou radost, jako orosená sklenka - dobré nealko? Skvělá písnička? Kolečko kolem bloku? Cinknout někomu, kdo ti fandí? 

Najdi parťáka. Pokud je na začátek moc ostrá výzva vyhlásit svoje sušení do světa, nebo se bojíš, že by tě to spíš stresovalo a byl by to zbytečný tlak, najdi si aspoň jednoho člověka, kterému věříš a který tě stoprocentně podrží. S ním se domluv, že ti bude dělat “přítele na telefonu” a připomene ti, proč to vlastně děláš :) Ideální bude, když zasušíte spolu. Můžeš se taky přidat do sušičské skupiny a najít online podporu.

Zuby zatnuté, ale nejde to - bez alka nevydržím. Co teď?

Vezmi to jako zprávu. Neznamená to, že tě hned nutně čeká pobyt v odvykacím zařízení. Může ti ale být k užitku probrat to s někým, kdo tomu rozumí. Říct si o pomoc nebo o radu není ostuda a právě téma “zkoušel jsem sušit, ale nedám to” je docela dobrý začátek pro to proklepnout, jestli nepotřebuješ trochu zabrat za ruční brzdu. Můžeš zkusit třeba Národní linku pro odvykání 800 350 000, která je zadarmo a anonymní. Jestli radši osobní kontakt, můžeš mrknout na mapu pomoci a najít nejbližší adiktologickou ambulanci. Že už to slovo zní strašidelně? Neboj - jsou tu od toho, aby pomáhali nejen léčit závislost, ale i včas předcházet tomu, aby se s námi zabydlela.

Říct si poprvé “mám problém s alkoholem” je velká odvaha. Není nutné to hned sdílet s širokým okolím a celou partou (i když nakonec to často pomůže). Důležité je mít alespoň jednoho člověka, kterému se jde svěřit a který ti může pomoci se odpíchnout - kamaráda, partnera, sourozence. Pokud nikdo takový v okolí není, je to o důvod víc odvážit se za odborníkem. Inspiraci a podporu taky můžou přinést blogy, videa a životní příběhy lidí, kteří se s tím taky utkali.

Ukazuje se, že má problém někdo z mých blízkých. Můžu pomoct?

Nadměrného popíjení si v drtivé většině případů všimnou nejdřív nejbližší - rodiče, partneři, kamarádi. Máš pocit, že to má minimálně dost nahnutné někdo v tvém okolí? 

Pravidlo číslo jedna vždycky zní: nejdřív nasadit záchrannou masku sobě! Jestli se tě pití partnera nebo třeba rodičů dotýká víc, než je přípustné, postarej se v první řadě o sebe. Služby adiktologických ambulancí a poraden pro závislosti jsou tu i pro blízké závislých. Nepomůžou ti mámu, kluka nebo kámoše vyléčit, ale poradí ti, jak by jim bylo nejlepší pomoci i jemu nebo jí.

Pokud je to možné a máš na to sil, můžeš zkusit s danou osobou promluvit. Zkus se vyhnout hodnocení, diagnostikování a odsuzování - “Myslím, že jsi alkáč,” v nejlepším případě způsobí trapné ticho. Mnohem účinnější je v tomhle případě jednoduše upřímnost a vyjádření vlastních pocitů a dojmů, místo odhadů, co se děje v tom druhém: "Mám o tebe poslední dobou starost, protože jsem si všiml, že každý den piješ", nebo "Je mi nepříjemné vídat se jenom v opilosti, můžeme to zkusit změnit?" Připrav se, že můžeš narazit. A stejně tak se možná stane, že budeš první, kdo to řekl nahlas a nakonec ten, kdo může opravdu pomoc zprostředkovat. Opět tu platí: můžete (třeba i spolu, když to ten člověk bude potřebovat) zavolat na Národní linku pro odvykání - 800 350 000 -  a probrat to rovnou, nebo třeba můžeš pomoci najít nejbližší adiktologickou ambulanci a ji nebo jeho tam doprovodit. Vždycky ale počítej i s tím, že daná osoba možná ještě není připravená potíže s pitím řešit - a pak se vrať k pravidlu č. 1. “Každý máme ten kopec jinak vysoký,” jak se říká v kultovním filmu Rok ďábla.

Jak říkat “ne” a nebýt mimo?

V anglicky mluvících zemích se tomu říká “sober shaming” a Češi jsou na to přeborníci - asi proto, že toho s přehledem vypijou nejvíc v Evropě a nebo proto, že se tu pije doslova od kolíbky a tolerance k pití je extrémní (čtvrtina dětí alkohol poprvé ochutná od rodičů, a to kolem dvanáctého roku). Jak čelit tomu, když ti někdo alkohol nutí a nebo jsi terčem výsměchu?

Narovinu: je to těžké a vyžaduje to hodně sil a odvahy - a taky v tom Sucháč spočívá. Můžeš se samozřejmě snadno zařadit zpátky mezi ty, kdo se hecují, kolik toho vypijí, a dušují se, že nějaké sušení vůbec nepotřebují, protože kdyby chtěli…! 

Ty chceš - a je potřeba to říct. Nemá smysl vymýšlet výmluvy, nejjednodušší je jít s pravdou ven. Nemusíš zrovna evangelizovat slovo suché, stačí, když půjdeš příkladem a budeš inspirací. A to i za cenu, že si něco vyslechneš. Ale koneckonců - stojí ti za to přemlouvat lidi, co se ti vysmějí, že začneš běhat, chceš změnit práci nebo třeba že se učíš nový jazyk? Lidi, kterým na tobě záleží, tvoje sušení buď s respektem přijmou, nebo se možná se zájmem zeptají na benefity sušení a dokonce se rozhodnou tě podpořit. A to je ideální výsledek :)

Co mi vlastně Sucháč o mně a alkoholu řekne?

Sucháč z tebe abstinenta neudělá. Není to ani jeho cílem. Stejně tak tě “nevyléčí”, pokud to máš s pitím za hranou. Ale vedle spousty menších i větších benefitů taky může poukázat na místa, kde to mezi tebou a (ne)pitím trochu skřípe. Sucháč je ideální příležitost zkusit sledovat, za jakých okolností saháš po skleničce nejčastěji. 

  • Proti nespavosti? 
  • Při úzkosti a nervozitě?
  • Ve společnosti, aby ses otrkal/a?
  • Proti nudě?
  • Ze zvyku u televize?
  • Po práci, aby ses oklepal/a?

Tohle všechno jsou signály, že alkoholem ve skutečnosti zaháníš spíš problémy jiného rázu a můžou ti napovědět, na co se zaměřit místo zapíjení. Možná pomůže malá změna (relaxační techniky před spaním? Domácí zásoba něčeho nealko na popíjení u filmu?), možná že popíjením “řešíš” hlubší problémy, které budou potřebovat větší změny, třeba i za podpory terapeuta nebo psychologa. Pamatuj - tenhle postup není vůbec špatně ani pohroma. Naopak. Je to skvělý výsledek tvé investice do sebe sama.

Kde je tedy hranice, kdy “už” jsem “alkoholik”?

Není - naštěstí - vůbec takhle jasně vymezená. Zaprvé, existuje poměrně pestrá škála různého vztahu k alkoholu - od abstinence, přes běžnou konzumaci a rizikové pití až po to škodlivé. Zadruhé, existuje také několik způsobů, jak se na závislost dívat. Obecně vzato se dá říct, že ve chvíli, kdy člověk nedovede nepít, pokud se pro to rozhodne, například kvůli zdraví, práci, vztahům nebo Sucháči :) a potom lituje toho, že se napil, nebo kdy mu pití začne zásadně zasahovat do vztahů nebo do studia a podobně, případně když od okolí opakovaně slyší, že pije nad míru (nebereme v potaz rýpavé abstinenční misionáře), je pravděpodobné, že už je někde v zóně rizikového pití a měl by ubrat. Pokud jsi ready na upřímnou inventuru ve svý sklenici, zkus si náš test nezávislosti. Není to 100% diagnostika, ale může napovědět.

Co je nejlepší pít v hospodě, když ne pivo?

Hele to je individuální, mělo by ti hlavně chutnat. Pro někoho Kofola, pro jinýho čaj, univerzální rada neexistuje. A letos toho navíc v hospodě tak jako tak asi moc neochutnáš. Ale kdyby náhodou:

  • Zkus na baru poprosit o džbánek s kohoutkovkou. Po večeru na džusíku se pravděpodobně budeš cítit přeslazeně a tři pětky za lahvičku jemně perlivý vody na celej večer taky nic moc. Ideální je taky zajít do míst, kde jsou na Sucháč připravený.
  • Čeká tě slavnostní přípitek? Dopřej si vysokou sklenici jako ostatní a místo vína nebo šampaňskýho si nech nalejt tonik, vodu s citronem nebo tvoje oblíbený nealko.
Co mám dělat, když se bez alkoholu nedokážu bavit?

Využij Suchej únor a nauč se to! :-) Tvoje přesvědčení, že bez alkoholu se nedokážeš bavit, je jenom dlouho budovaná iluze. Takže zatni zuby a zkus to. Chvíli to bude nepříjemný, divný, trapný. S praxí se ale budeš zlepšovat. Je to o zvyku - bavit se bez alkoholu jde a vsaď se, že to umíš taky. 

Nejde to? Možná za to může prostředí, kam chodíš. Pokud tam jsou všichni permanentně připitý, může být problém navázat s nimi kontakt a “chytit se”. Uvědom si, že pak jste prostě jen na jiný vlně. 

Možná ti v uvolnění překáží stydlivost, úzkost. To je ale součástí tebe. Musíš se v určitý společnosti vždycky napít na kuráž, protože jinak bys to s nima nevydržel/a? Možná je na čase obklopit se lidma, se kterejma je ti dobře i za střízliva, co? :-)

Jak je to se zdravotním pitím? Panáček “na zdraví” decka vína denně, pivo na vitamíny...

Tak to tě asi zklameme - nic takového jako panáček na zdraví neexistuje. A jakýkoliv pozitivní efekt na organismus, který by třeba červený víno mohlo mít, se dají (1) získat z jiných zdrojů a (2) jsou vykoupené toxickým efektem alkoholu na jiné orgány v těle. Je dobré myslet na to, že kromě červených krvinek máme v těle taky játra, mozek atd. A těm alkohol nedělá dobře nikdy. 

I ty pivní vitamíny můžeš nahnat jinak. A paradoxně nadměrný pití alkoholu vede naopak k nedostatku vitamínů B. No fakt

Alkohol zkrátka našemu organismu škodí. Nedá se svítit. Někdy je zajímavé uvědomit si, že pro svoje zdraví děláme spoustu věcí navíc. Třeba kupujeme bio potraviny, které jsou dražší. Vedle toho zvolnit s alkoholem je levnější a jde o to, dát si ho míň. To si se zdravým životním stylem spojí málokdo. Dobrý, ne? 🙂