podstránka_01.png
Alkofakta

Chlast je náš národní sport.

Průměrnej Čech vybžunkne za rok l čistýho lihu. Víc zvládnou jen v Litvě a Moldavsku.

Společenský náklady nadměrného pití se odhadujou na mld. Kč ročně. #vicjakBlanka

Za hranou rizikovýho pití se u nás pohybuje přes lidí.

To je zhruba každej . dospělák, kterýho potkáš na ulici, v baru, nebo v tramvaji.

Chci si o tom počíst
faq_mapa.jpg
FAQ pro sušiče

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o Sucháči a báli jste se zeptat.

Co je to ten Sucháč?

Suchej únor je možnost dát si odstup od alkoholu. Během měsíce na suchu otestuješ sebe, svoje okolí a připomeneš si, co všechno můžeme i bez něj. Suchej únor není dieta, je to životní styl. Je to jistota, že víš, kdo koho tady ovládá. 
Můžem ti slíbit, že nastartovat změnu nebylo nikdy lehčí než v únoru. Přijmi výzvu a inspiruj lidi kolem sebe. Společně můžeme pohnout národem, co pije přes čáru! 
 

Co můžu říkat lidem, kteří Sucháč nechápou?

Inspiruj je! Vysvětli jim svoje důvody, proč sušíš. Řekni jim, na co se v únoru těšíš, čeho se s radostí vzdáváš a proč ti to celý dává smysl.

Jak a proč se mám registrovat?

Registrací přijímáš svoji osobní výzvu, podporuješ šíření myšlenek Suchýho února a taky pomáháš těm, co to maj s alkoholem na hraně. Registrovat se můžeš na www.suchejunor.cz a je to úplně bezbolestný. Vybírat můžeš ze třech variant - základní, extra a nebo dvojitou. Ke každý registraci ti naložíme balík výhod, který ti pomůžou užít si měsíc na suchu na 150 %.

Mám nepít a ještě za to platit?

Hele k ničemu tě nenutíme! Sušit můžeš i bez registrace, to je jasný.

Ale asi chápeš, že sušit v Česku není jednoduchý. Alkohol je všude s náma a už jsme zapomněli, jaký to je bez něj. Když se registruješ, tak tě v tom sušení můžem podpořit. Vyzbrojíme tě informacema, balíčkem pro přežití a staneš se součástí komunity, která tě vždycky podrží. Svojí registrací navíc podpoříš osvětovou kampaň, díky který tečou dobrý myšlenky Suchýho února dál. 

Jak přidat skupinu nebo tým?

Pokud chceš sušit ve dvou a podpořit Sucháč, vyber si kombo “Suším v páru”. Jestli budeš sušit s partou, s rodinou nebo v týmu, naklikej si počet lidí během objednávky. Tak jednoduchý to je!

Má jeden měsíc vůbec nějakej efekt?

Jasná věc! Každej den, kdy se líp staráš o svoje žití, se počítá. Během Suchýho února možná shodíš pár kil, nastartuješ revoluci ve vztahu, nebo se naučíš líp spát. Možná se nestane nic z toho a ty si odneseš změnu ve svý hlavě. Je to na tobě. Měsíc je doba akorát tak dlouhá na to, abys mohl/a nastartovat změnu - pořádnou a trvalou, podle tvýho gusta. Skoro 60 % účastníků po únorový zkušenosti navíc zvolní s pitím.

Mám držet Suchej únor, když stejně nepiju?

Rozhodně! Suchej únor je vyjádření postoje - že víš, jak je důležitý mít to ve svých rukou. Ukazuj ostatním, proč má smysl sušit, podporuj je, sdílej Suchej únor kudy chodíš. Nikdy nevíš, komu tím můžeš změnit život. 

Jak zvládnout měsíc na suchu a co dělat když to nedávám?

Odpovědi jsme pro vás připravili s Národní linkou pro odvykání.

Co mám dělat, když to bez alka nemůžu vydržet?

Zkus se nějak zaměstnat. Pusť si hudbu, jdi si zaběhat, dej si studenou sprchu. Prostě přehoď pozornost z chuti na alkohol na něco jinýho. Někdy pomůže změnit prostředí - jestli seš doma, jdi na vzduch. Taky se vyplatí mít parťáka, kterej jde do Suchýho února s tebou. 

Pokud je pro tebe Sucháč fakt velkej oříšek, zkus se pro začátek vyhýbat prostředí, který tě k alkoholu svádí - třeba “tvoje” hospoda nebo kamarádi, se kterýma piješ. Dej si taky pozor, abys jeden měsíc bez alkoholu nezačal/a dohánět v dalších měsících. To není dobrý :-)

  • Zuby zatnutý, ale potřebuješ pomoct? Vyzkoušej Sucháč s podporou odborníka. Pro někoho z nás je extrémně těžký přestat ze dne na den pít. Pokud máš strach, že měsíc bez alkoholu nezvládneš a chceš si být jistější a probrat, jak na tom s pitím vlastně jsi, můžeš se bezplatně a anonymně ozvat na Národní linku pro odvykání (800 350 000), kde si v prvním hovoru domluvíš datum a čas, kdy proběhne delší konzultace, při které se na všechno detailně podíváš s odborníkem. Pojď do toho! Fakt není ostuda nechat si poradit.
  • Je pro tebe únor totálně k nevydržení? Pokud měsíc bez alkoholu dáváš doslova o prsa, ber to jako červenou. Asi je na čase poohlídnout se po pomoci odborníka - zkus tvýho doktora, adiktologickou ambulanci nebo Národní linku pro odvykání. Kde všude ti můžou pomoci najdeš na www.suchejunor.cz/potrebuju-podporu

Bojím se, že když přiznám problém, okolí mě zavrhne.

Jo, to se může stát. Někdo se k tobě možná na čas otočí zády. Ale ne lidi, kterým na tobě fakt záleží. Naopak. Právě oni většinou vidí náš problém dřív než my sami. Když si problém přiznáš, budou mít radost, že ho vidíš taky. A že s tím chceš něco udělat. 

  • Svěř se nejdřív jenom někomu, komu fakt věříš - partnerovi, přítelkyni, kamarádovi. Není nutný to hned vytroubit všem naráz. Pěkně postupně.

Co mám dělat, když má problém někdo z mých příbuzných nebo kámoš/ka?

Tak to bejvá, okolí je často první, kdo si problému všimne. Pokud to chceš dotyčný/mu říct, je důležitý opatrně vybrat způsob, jakým to uděláš. Tady máš pár tipů: 

  • Vyhni se frázím “ty máš problém” nebo “jsi alkoholik”. To je dost hodnotící a člověk má z podstaty tendenci se bránit a stavět se do protiútoku.
  • Začni něčím, co ti dotyčný/á nemůže vyvrátit. Pravděpodobnost toho, že to přijme, se zvýší. Tak třeba “hele za poslední tejden jsi byl pětkrát v hospodě”. 
  • Teprve po objektivních informacích můžeš navázat tím, jak se cítíš, co si o tom myslíš a co by sis přál/a jinak. Možná budeš chtít říct “mám o tebe strach”.
  • Nabídni se, že pomůžeš. Můžeš jí/mu najít kontakty na odborníky, nabídnout, že tam půjdeš s ní/m nebo že pomůžeš s trávením času jinak, bez alkoholu.
  • Když nevíš, zavolej na Národní linku pro odvykání. Poradí ti, jak tuhle debatu dobře začít. 
  • Nenabízej podporu v pití. A nepomáhej mu/jí maskovat následky jeho/jejího chování. Dej dotyčný/mu najevo, že jste na jedný lodi a že od tebe může čekat podporu. Je ale důležitý, aby nesl/a odpovědnost za to, co dělá nebo co udělá v budoucnu. Tohle bejvá vážně náročný! Je důležitý nedávat mu/jí peníze na alkohol a ani mu/jí ho nekupovat.
  • Mysli i na sebe. Ujisti se, že máš komu se svěřit a že víš, kde vyhledat pomoc, když toho na tebe bude moc. 

Co mám říkat lidem, kteří mě nutí pít?

Stůj si za svým. Uvědom si, že nemusíš nikomu vysvětlovat, proč nechceš pít. To rozhodnutí je tvoje. Když to někdo nerespektuje, je dobrý ptát se - fakt je tohle člověk, se kterým chci trávit čas? 

  • Ty máš možnost nepít a oni s tím nemusí souhlasit. Dobrý je, že pak už je to jejich problém, ne tvůj. Pokud víš, proč to děláš, ustojíš tlak i za cenu ztráty lidí, co za to nestojí. 
  • Někdo tě nutí pít? Asi má sám problém, který nezvládá. Proto se obklopuje lidma, co to mají podobně, a navzájem se pak poplácavaj po zádech. V tomhle prostředí se úspěchu nefandí. Neboj se být první a zvládni to, co oni ne. Třeba je to taky inspiruje ke změně. Spousta Sušičů už se stala nositelama týhle myšlenky, od Šumavy k Tatrám.

Co je nejlepší pít v hospodě, když ne pivo?

Hele to je individuální, mělo by ti hlavně chutnat. Pro někoho Kofola, pro jinýho čaj, univerzální rada neexistuje.

  • Zkus na baru poprosit o džbánek s kohoutkovkou. Po večeru na Kofole nebo džusu se pravděpodobně budeš cítit přeslazeně a tři pětky za lahvičku jemně perlivý vody na celej večer taky nic moc. Můžeš se jít taky podívat do míst, kde jsou na Sucháč připravený.
  • Čeká tě slavnostní přípitek? Dopřej si vysokou sklenici jako ostatní a místo vína nebo šampaňskýho si nech nalejt tonik, vodu s citronem nebo tvoje oblíbený nealko. 

Co máme s bandou dělat místo pití? Co nám přinese podobný pocit euforie nebo úlevy od stresu?

Na tohle taky nejde odpovědět univerzálně. Zjistěte, co vás baví. Třeba si pravidelně začněte pronajímat tělocvičnu a scházejte se na volejbal nebo fotbal. Sport stimuluje pocity euforie a umí ulevit od stresu, to není žádná novinka. Sport taky prospěje vašim tělům o kapku víc, než pivko a hermelín :-) Pokud sport není to pravý pro tebe, tady nás napadlo:

  • Dejte si deskovku a ponořte se do světů, kam vás sklenka vína normálně nezavede.
  • Zkuste klidně klasický hospodský aktivity - bez alkoholu. Co si dát turnaj v šipkách nebo kulečník? Možná budete zírat, jak vám nealko zamíchá s pořadím :-)
  • Naplánuj s ostatníma vejlet. Vypadněte z města na vzduch!
  • Vyražte s partou na únikovku. To vám hlavy zamotá a od stresu uleví dokonale.
  • Zkuste na nealku pořádně “zapařit”. Možná si na začátku budete připadat jako na jiný planetě, ale nakonec se to poddá a vy si koncert svý oblíbený kapely nebo osmdesátkovou diskošku užijete jako nikdy dřív. Třeba ani nikomu nebudete šlapat na nohy a uslyšíte o pár tónů navíc.

Co můžu dělat, když bez piva/vína nemůžu usnout?

Asi máš pocit, že když se večer otupíš alkoholem, líp se ti spí. To je ale iluze, spánek po alkoholu je nekvalitní, ráno se neprobudíš odpočatě. Tvoje tělo nezvládne zregenerovat, protože musí místo toho dávat energii do odbourávání alkoholu. 

  • Nemůžeš usnout? Nemá cenu ležet v posteli a snažit se o to. Jdi radši něco dělat - čti si, piš, projdi se. Prostě se nějak unav a až pak se vrať do postele.
  • Pokud alkoholem před spaním tlumíš i stres, zkus relaxační cvičení. Třeba autogenní trénink nebo meditaci. Na YouTube je spousta audio příběhů, který tě tím provedou. 
  • Jestli je pro tebe sklenička před spaním rituál, vytvoř si jinej. Prostě uprav spánkovou hygienu - alkohol nahraď hrnkem čaje (bez kofeinu) nebo horkýho mlíka. Ve stejnej čas otevři okna dokořán a pak usínej na čerstvým vzduchu.
  • Tlumíš večerním alkoholem rozvířený myšlenky? Odlož je. Přes den myšlenky často odháníme, ale večer je to těžší. Napiš si je do bloku u postele nebo ulož do mobilu. Tím je pustíš z hlavy a víš, že se k nim můžeš vrátit hned ráno.

Co mám dělat, když se bez alkoholu nedokážu bavit?

Využij Suchej únor a nauč se to! :-) Tvoje přesvědčení, že bez alkoholu se nedokážeš bavit, je jenom dlouho budovaná iluze. Takže zatni zuby a zkus to. Chvíli to bude nepříjemný, divný, trapný. S praxí se ale budeš zlepšovat. Je to o zvyku - bavit se bez alkoholu jde a vsaď se, že to umíš taky.

  • Nejde to? Možná za to může prostředí, kam chodíš. Pokud tam jsou všichni permanentně připitý, může být problém navázat s nimi kontakt a “chytit se”. Uvědom si, že pak jste prostě jen na jiný vlně. 
  • Možná ti uvolnění překáží stydlivost, úzkost. To je ale součástí tebe. Musíš se v určitý společnosti vždycky napít na kuráž, protože jinak bys to s nima nevydržel/a? Možná je na čase obklopit se lidma, se kterejma je ti dobře i za střízliva, co? :-)

Co mám dělat, když alkohol potřebuju nahrazovat něčím jiným (např. sladkosti, cigarety…)? A je to špatně?

Z principu to není špatně, někdy je vlastně dobrý alkohol něčím nahradit. Hlavně pokud je to pro tebe návyk - mezi lidma rád žmouláš v ruce ucho půllitru atd. Ale nahradit alkohol kouřením je jako skočit z bláta do louže, takže na to zapomeň. Jestli nahradíš alkohol jídlem a dokážeš se hlídat v tom, co jíš, tak to je to v pohodě.

  • Místo sladkostí ti posloužej třeba mentolky, různý cucací bonbony bez cukru, nakrájená zelenina, ovoce, oříšky.
  • Zažeň chutě pitím nealka s výraznou chutí - třeba skořicovej čaj nebo pomerančovej džus.
  • Když tě popadne chuť na alkohol změň to, co děláš. Změň místnost, otevři si knížku, pusť se do úklidu, zahraj si něco na mobilu. Když v tu chvíli nic nezměníš, ani chuť tě jen tak nepustí. 

Jak je to se zdravotním pitím? Panáček “na zdraví” decka vína denně, pivo na vitamíny...

Tak to tě asi zklamem - nic takovýho jako panáček na zdraví neexistuje. A jakýkoliv pozitivní efekty na organismus, který by třeba červený víno mohlo mít, se daj (1) získat z jinejch zdrojů a (2) jsou vykoupený toxickým efektem alkoholu na jiný orgány v těle. Je dobrý myslet na to, že kromě červenejch krvinek máme v těle taky játra, mozek atd. A těm alkohol nedělá dobře nikdy. 

  • I ty pivní vitamíny můžeš nahnat jinak. A paradoxně nadměrný pití alkoholu vede naopak k nedostatku vitamínů B. No fakt.
  • Alkohol je pro organismus škodlivej. Někdy je zajímavý uvědomit si, že pro svoje zdraví děláme spoustu věcí navíc. Třeba kupujeme bio potraviny, který jsou dražší. Vedle toho zvolnit s alkoholem je levnější a jde o to, dát si ho míň. To si se zdravým životním stylem spojí málokdo. Dobrý, ne? :-) 

Kde je hranice rozumného pití?

Světová zdravotnická organizace říká, že pití s nízkým rizikem je max. 5x týdně jedno pivo/sklenička vína/jeden panák (pro ženy a dvě skleničky pro muže) a aspoň 2 dny v týdnu úplný abstinence. Cokoliv navíc už není s nízkým rizikem. Vždycky navíc platí, že bez pití je riziko alkoholismu nižší, než s pitím :). 

  • Bezpečný množství alkoholu proto neexistuje. Víc se dočteš třeba na webu Alkoholpodkontrolou.cz
  • Rozumný pití není pod nátlakem společnosti. Ani “ze zvyku” nebo “protože by se mělo”. Mysli taky na to, že pití není jediným řešením smutku, stresu nebo problémů.
  • Každej den děláme rozhodnutí, který ovlivňujou naše zdraví. Každej z nás má taky svoje neřesti. Můžem se ale rozhodovat podle toho, jaký dopady naše rozhodnutí budou mít. Zvaž přínosy a negativní dopady alkoholu, nastav si svoji vlastní hranici pití. Pro víc a víc lidí se tou hranicí stává abstinence.